מניות אפל: כשהענקית נתקלת בתגובת שרשרת מסין

מניות אפל כשהענקית נתקלת בתגובת שרשרת מסין

הכניסה של טים קוק לתפקיד מנכ"ל אפל בשנת 2011 הייתה תקופה של צמיחה והתרחבות. תחת הנהגתו, המניה חוותה עלייה משמעותית בזכות השקות מוצרים כמו האייפון והאייפד. קוק הצליח לשמר את המורשת של סטיב ג'ובס ולבסס את חדשנות החברה בשוק העולמי. בשנת 2018, המצב היה שונה לחלוטין. אפל, תחת הנהגתו של קוק, עמדה בפני אתגרים משמעותיים בשל מלחמת הסחר והחרם הלא רשמי בסין. המתח הכלכלי הוביל לירידה במכירות האייפון בסין ולצניחה של כ-30% במניות אפל ברבעון האחרון של השנה. קוק נאלץ להתמודד עם ירידה בביקוש בשוק הסיני ועם עלייה בעלויות הייצור, תוך ניסיונות לגוון את שרשרת האספקה ולהקטין את התלות בסין.

במהלך תקופה זו, ניהל קוק שיחות דיפלומטיות רבות כדי לשמור על יחסי עבודה טובים עם סין, במיוחד לאור הלחצים מצד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. טראמפ הוביל מדיניות סחר אגרסיבית, שכללה הטלת מכסים על מוצרים מסין, מה שהעמיד את אפל במצב קשה. סגן נשיא סין, ליו הה, ניהל את המשא ומתן עם אפל מטעם סין, כשהמטרה הייתה לשמור על האינטרסים הכלכליים של סין מול ארה"ב. ליו הה נחשב לכלכלן ותיק ומקורב לנשיא שי ג'ינפינג, והוביל את המאמצים של סין לשמור על יציבות כלכלית אל מול הלחצים מארה"ב.

עליית המכסים והחרם הלא רשמי – ההשפעה המיידית על מניות אפל:

בשנת 2018, הוטלו מכסים על מוצרים מסין על ידי ארה"ב, ביוזמת דונלד טראמפ. המכסים השפיעו ישירות על עלויות הייצור של אפל. במקביל, החלה סין לקדם חברות מקומיות כמו וואווי ושיאומי, מה שגרם לחרם לא רשמי על אפל. החרם לא הוטל רשמית על ידי הממשלה, אך נבע מהמתח הגובר ומהגברת הלאומיות בסין. הצרכנים הסיניים העדיפו מוצרים מקומיים על פני מוצרים מערביים. בעקבות כך, מניות אפל ירדו בכ-30% במהלך הרבעון האחרון של 2018. הירידה נבעה מעלייה בעלויות הייצור והירידה בביקוש בשוק הסיני. ניהול המשבר נעשה על ידי צוות ההנהלה הבכיר של אפל, בהובלתו של טים קוק. לוקה מאסטרי, סמנכ"ל הכספים של אפל, ניהל את ההיבטים הפיננסיים והגיב בהתאם.

מוצרים מתחרים וירידת מכירות

מכירות האייפון בסין ירדו באופן חד בשלושת החודשים האחרונים. בפברואר 2024, ירדו המכירות ב-33% בהשוואה לאותה תקופה שנה שעברה. נתון זה מצטרף לירידות של 39% בינואר ו-30% בדצמבר 2023. וואווי ושיאומי הציעו בסין מכשירים כמו Huawei Mate 60 Pro ו-Xiaomi Mi 13. מכשירים אלו נחשבים לאיכותיים וזולים יותר מהאייפון, מה שגרם לצרכנים הסיניים לעבור אליהם.

תגובת אפל לאתגרי החרם ומלחמת הסחר

אפל לא נותרה אדישה לאתגרים שנוצרו. בתגובה, הוחלט לגוון את שרשרת האספקה. ג'ף ויליאמס, סמנכ"ל התפעול של אפל, היה אחראי על המהלך. חלק מהייצור הועבר למדינות כמו הודו ווייטנאם. המהלך נועד להפחית את התלות בסין ולמנוע נזקים עתידיים. בנוסף, אפל הגדילה את ההשקעות בשווקים אחרים. הודו הפכה לשוק מרכזי שבו נוהלו המאמצים להרחבת הנוכחות של אפל. מאמצים אלו הובילו לפתיחת חנויות חדשות ולייצור מקומי בהודו. טים קוק דאג לשמור על תקשורת טובה עם הרשויות בסין. החברה המשיכה להשקיע בשוק המקומי, תוך התאמה לצרכן הסיני.

מניות אפל כשהענקית נתקלת בתגובת שרשרת מסין טים קוק

השפעת החרם והמלחמה על רווחיות מניות אפל

ברבעון הראשון של 2019, נרשמה ירידה של כ-5% בהכנסות החברה, בעיקר בשל החרם הלא רשמי בסין והמתיחות הכלכלית עם ארה"ב. העלייה בעלויות הייצור פגעה ברווחיות החברה. למרות האתגרים, המשיכה אפל להשיק מוצרים חדשים במטרה לשמור על עניין הצרכנים ולחזק את מעמדה בשוק. בזכות הצעדים האסטרטגיים שננקטו, החלה המניה להתאושש בהדרגה. בספטמבר 2019, עמדה מניית אפל על כ-220 דולר למניה, קרוב לשיא הקודם שלה.

שיא חדש – איך מניות אפל יצאו מחוזקות?

למרות החרם הלא רשמי והקשיים שהוצבו בפניה, הצליחה אפל להתאושש ולהגיע לשיאים חדשים. במהלך 2020, השיקה החברה את אייפון 12 עם קישוריות 5G. ההשקה תרמה לעלייה משמעותית בערך המניה. באוגוסט 2020, הגיעה מניית אפל לשיא של 500 דולר למניה, לפני הפיצול. תוצאות אלו ממחישות את עוצמת החברה ואת האמון שהשוק הביע בה.

השפעה על בורסת תל אביב

מלחמת הסחר והקשיים של אפל בשוק הסיני לא השפיעו ישירות רק על בורסות גדולות כמו נאסד"ק, אלא גם על בורסת תל אביב. מניות אפל, שהן חלק מהתיקים הפנסיוניים וההשקעות של משקיעים ישראליים, חוו תנודתיות שהשפיעה על הביצועים הכלליים של שוק ההון המקומי. המשקיעים בבורסת תל אביב, כמו במקומות אחרים בעולם, נאלצו להתמודד עם השפעות הגלובליזציה והקשרים ההדוקים בין שווקים בינלאומיים.

מניות אפל כשהענקית נתקלת בתגובת שרשרת מסין בורסה תל רביב

מוצרים המתוכננים להשפיע על מניות אפל

בהמשך הדרך, מתוכננות מספר השקות חשובות, שצפויות להשפיע על מניות אפל:

אייפון 16: השקה צפויה אייפון 16 בספטמבר 2024, עם שיפורים משמעותיים במצלמה ובחומרה. כמו כן, יתווספו טכנולוגיות מתקדמות כמו מציאות רבודה (AR).

משקפי AR של אפל: מתוכננים לצאת בסוף 2024. המשקפיים ירחיבו את אפל לשוק חדש ומבטיח.

מקבוק חדש עם שבב M3: המחשב הנייד צפוי לצאת לשוק בשנת 2024, עם ביצועים משופרים ויעילות אנרגטית גבוהה יותר.

תחזיות והערכות לגבי עתיד מניות אפל

בהתאם להתפתחויות אלו, מעריכים אנליסטים שמניות אפל ימשיכו ליהנות מביקוש חזק. הציפיות ממוצרים חדשים, יחד עם הניסיונות של אפל לשמור על יציבותה בסין, עשויות לתמוך בהמשך העלייה בערך המניה. עם זאת, המצב הפוליטי והכלכלי העולמי נשאר בלתי צפוי. לכן, יש לקחת בחשבון את הסיכון של תנודתיות נוספת במניה.

מניות אפל כשהענקית נתקלת בתגובת שרשרת מסין משקפי אפל

מניות אפל כוח שצריך להכיר בו

אפל חטפה מהלומה עם מלחמת הסחר והחרם הסיני, אבל לא התכוונה להישאר על הקרשים. במקום להתכופף, היא שינתה אסטרטגיה, עברה לייצור במדינות אחרות והמשיכה לחדש. מניה אפל אמנם רעדה, אבל לא נפלה. מהלך אחר מהלך, אפל הוכיחה שהיא עדיין כוח שיש להתחשב בו, אפילו כשמדינות נאבקות. כשאפל מקבלת אגרוף, היא לא סתם קמה – היא הופכת את הקרב, ומשנה את חוקי המשחק גם בבורסות רחוקות כמו תל אביב.

אין תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *